Δικαιώματα του Παιδιού

Ημερομηνία Έναρξης:
Ημερομηνία Λήξης:
Διάρκεια: 2 μέρες
δικαιώματα 2009
Διήμερο συνεργασίας για την εφαρμογή των δικαιωμάτων του παιδιού στις δομές της τοπικής αυτοδιοίκησης

24 και 25 Ιουνίου 2009 - Δικαιώματα του Παιδιού 

Διήμερο συνεργασίας για την εφαρμογή των δικαιωμάτων του παιδιού στις δομές της τοπικής αυτοδιοίκησης

Πολυχώρος «ΑΠΟΛΛΩΝ» (Ερμουπόλεως και Πηλίου 1, Πειραιάς)

Με χρηματοδότηση από το  Bernard van Leer Foundation και την υποστήριξη της Νομαρχίας Πειραιά και της  Ελληνικής Εταιρείας Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης (Ε.Ε.Τ.Α.Α) Α.Ε.

 

Συμμετείχαν στελέχη δομών προσχολικής εκπαίδευσης κι εξωσχολικής απασχόλησης από τους δήμους Αθήνας, Αγίων Αναργύρων, Αίγινας, Δαφνίου, Δραπετσώνας, Γαλάτσι, Γλυφάδας,  Ηλιούπολης. Ελευσίνας, Χαϊδάρι, Υμηττού, Καμινίων, Κερατσινίου, Μαρουσίου, Ν. Σμύρνης, Π. Φαλήρου, Ταύρου, Πειραιώς και Πόρου.

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Τετάρτη 24/06/2009

 9:30 – 10:00    Χαιρετισμοί

 10:00 –11:00   Εισηγήσεις:

  •  «Η πρόκληση της διασφάλισης του χώρου, του χρόνου, του περιβάλλοντος και της αντιμετώπισης που δικαιούνται τα παιδιά».  Γιώργος Μόσχος (Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη για τα Δικαιώματα  του Παιδιού).
  • «Η φιλοσοφία και η δράση του Δικτύου για τα δικαιώματα του παιδιού»Μυρσίνη Ζορμπά (Πρόεδρος του Δικτύου για τα Δικαιώματα του Παιδιού).
  • «Τοπική αυτοδιοίκηση και κοινωνικό κράτος: το εγχείρημα του Δικτύου Κοινωνικής Αλληλεγγύης»Αναστασία Γιαννακοπούλου (Νομαρχιακή Σύμβουλος –Πρόεδρος  Δικτύου Κοινωνικής Αλληλεγγύης Νομαρχίας Πειραιά).

 11:00 – 11:30  Συζήτηση

 11:30 – 12:00 Διάλειμμα

 12:00 – 14:00 Θεματικά εργαστήρια:

 Εργαστήριο 1: Το δικαίωμα στην πρόσβαση

 Συντονισμός: Τίνα    Λυγδοπούλου

 Εργαστήριο 2:  Σεβασμός του άλλου- Σεβασμός του εαυτού: Στερεότυπα, προκαταλήψεις και περιθωριοποίηση  

 Συντονισμός: Λένα Ασλανίδου

 Εργαστήριο 3:  Δημοκρατικές αρχές επικοινωνίας γονέων και εκπαιδευτικών

 Συντονισμός: Δήμητρα Γιούνη

 Εργαστήριο 4:  Το δικαίωμα στον προσωπικό χώρο και το δικαίωμα του ανήκειν - Δημοκρατικές αρχές επικοινωνίας παιδιών και εκπαιδευτικών   

 Συντονισμός: Ελένη Καραγιώργη - Αναστασία Χατζηστεφάνου - Βαφέα

 

Πέμπτη 25/06/09

 9:00 – 10:30: Στρογγυλό τραπέζι

 Η εφαρμογή των δικαιωμάτων του παιδιού: Πραγματικότητα και προοπτικές

 Συντονιστής: Kλήμης Ναυρίδης (Καθηγητής Κοινωνικής Ψυχολογίας, Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ- Πανεπιστήμιο Αθηνών)

 Συμμετέχουν: Μανώλης Ράντης  (Δίκτυο ΡΟΜ), Λορέττα Μακόλι  (΄Ενωση Αφρικανών Γυναικών), Κυριακή Χαρλαύτη (Διευθύντρια των Δημοτικών Παιδικών Σταθμών Παλαιού Φαλήρου), Ήβη Δασκαλάκη (Κοινωνική Ανθρωπολόγος – Ερευνήτρια), Βιλντάν Χασάνογλου και Ευγενία Μόρφη (Κέντρο Καλλιτεχνικής Απασχόλησης Δήμου Ελευσίνας).

11:00-11.30:  Διάλειμμα

11.30- 13:30: Θεματικά εργαστήρια /ομάδες εργασίας:        

 Εργαστήριο 1: Το δικαίωμα στην πρόσβαση

 Συντονισμός: Τίνα    Λυγδοπούλου

 Εργαστήριο 2:  Σεβασμός του άλλου- Σεβασμός του εαυτού: Στερεότυπα, προκαταλήψεις και περιθωριοποίηση  

 Συντονισμός: Λένα Ασλανίδου

 Εργαστήριο 3:  Δημοκρατικές αρχές επικοινωνίας γονέων και εκπαιδευτικών

 Συντονισμός: Δήμητρα Γιούνη

 Εργαστήριο 4: Δημοκρατικές αρχές επικοινωνίας εκπαιδευτικών και  παιδιών

 Συντονισμός:  Αναστασία Βαφέα – Γκιουνές Σαλήμ

 

 13:30-14:00: Παρουσίαση αποτελεσμάτων - Κλείσιμο διημέρου

δικαιώματα

 Αποτελέσματα διημέρου

 Οι ομάδες εργασίας κατέληξαν στα ακόλουθα συμπεράσματα:

1. Οι δομές προσχολικής εκπαίδευσης και εξωσχολικής απασχόλησης  μπορούν και πρέπει να εφαρμόζουν πολιτικές που θα ικανοποιούν τις ανάγκες όλων των παιδιών και δεν θα αποκλείουν παιδιά καμίας κοινωνικής ομάδας.

  • Αναφορικά με την προσβασιμότητα, πέρα από τον αύξηση του αριθμού των  δομών, χρειάζεται αναθεώρηση των κανονισμών λειτουργίας τους, ώστε :

α)  να απαλειφθούν όροι που αποκλείουν κάποιες οικογένειες  (όπως π.χ. η προτεραιότητα στους εργαζόμενους γονείς που αποκλείει τα παιδιά των ανέργων, γεγονός που κάνει ακόμη δυσκολότερη την αναζήτηση εργασίας)

β) να θεσπιστούν πολιτικές σχετικά με την πληροφόρηση, και την ενθάρρυνση περιθωριοποιημένων οικογενειών, ώστε να μπορούν και αυτές να  απολαμβάνουν τις υπηρεσίες των δομών.

  •  Αναφορικά με τις σχέσεις μεταξύ γονιών κι εκπαιδευτικών, διαπιστώθηκε ότι αυτές χαρακτηρίζονται από αμοιβαίο φόβο και αντιπαλότητα, αισθήματα που χρειάζονται επεξεργασία και από τις δύο πλευρές. Όμως οι εκπαιδευτικοί είναι αυτοί που καλούνται να κάνουν το πρώτο βήμα για μια ειλικρινή επικοινωνία, δίνοντας χώρο στους γονείς για πιο ενεργή συμμετοχή προς όφελος πάντα των παιδιών.

2. Ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δοθεί στην καλλιέργεια δημοκρατικών αρχών στα παιδιά. Αυτό προϋποθέτει ότι  οι σχέσεις μεταξύ εκπαιδευτικών και παιδιών θα είναι δημοκρατικές και ότι βασικά στοιχεία της εκπαιδευτικής διαδικασίας θα είναι:

  • ο σεβασμός για τις πολλαπλές ταυτότητες του κάθε παιδιού,
  • η ελευθερία της έκφρασης
  • η διασφάλιση της συναισθηματικής ασφάλειας
  • η καλλιέργεια της ενσυναίσθησης
  • η ανταλλαγή εμπειριών
  • η ενεργή συμμετοχή
  • η συνεργασία
  • η καταπολέμηση των στερεοτύπων
  • η εμβάθυνση στις έννοιες δικαίωμα-υποχρέωση
  • η ενθάρρυνση της διεκδίκησης δικαιωμάτων

3. Όλα τα παραπάνω προϋποθέτουν ότι οι εκπαιδευτικοί θα περάσουν από μια διαδικασία καλλιέργειας της δικής τους αυτογνωσίας και του σεβασμού του άλλου.

Κατηγορία Δράσης